Sociale medier

SOCIALE MEDIER


Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Google+, Pinterest, Tik-Tok, Instagram, Flickr, Snapchat og så videre. Der er mange sociale medier, som kan være utrolig anvendelige.


Hvor skal du være?

Meget afhænger af, hvem du er - og hvad du skal bruge de sociale medier til. Leverer du ydelser til hjemmeplejen, så er Snapchat nok ikke den mest oplagte. Sælger du støvsugere, og har en masse videoer om hvordan det hele virker, så er YouTube stedet. Og hvem tør at droppe at være på Facebook?

Begavet genbrug

Selvom det er hurtigt og nemt lige at "poste" det samme, så er det måske ikke lige det, som dine followers og fans forventer. De forskellige sociale medier er heller ikke ens i format - eksempelvis er der kun plads til et begrænset antal karakterer i et tweet.

Så selvom dit twitter hashtag bliver søgbart også på LinkedIn, så skal der være ualmindelige gode årsager til at lave et fælles LinkedIn/Twitter opslag. Også selvom det kun kræver et klik i en rubrik, før det er begge steder. 


Tips: Brug nogle minutter på at tilpasse opslaget, så det passer til det sociale medie, som du er ved at bruge - også selvom diverse software tools kan hjælpe dig med "poste over alt".

Twitter

Post alt - næsten - på de sociale medier

Det meste passer til de sociale medier. Men ikke nødvendigvis alle sociale medier. Derfor skal du vælge det rigtige medie til det rigtige budskab.


Eksempel: Lancering af ny middagsret passer fint til Facebook, men ikke rigtig på LinkedIn. Omvendt passer et stillingsopslag, hvor man søger den nye CFO godt på LinkedIn - men altså ikke på Facebook.


Call to Action

Om du sælger dig selv, et budskab eller et produkt så lav et "Call to Action". Du skal have dine kunder til at "købe/købe ind", hvis der skal være mening med at være på sociale medier.


Eksempel: "Sign up til nyhedsbrev og få min bog til gratis download" eller "Retweet, repin eller del". Måske er dit opslag allerede så godt, at det sker alligevel, men lidt "nudging" skader ikke.


Sociale medier hjælper din Google search

Hvis du er flittig til at bruge links på de sociale medier, der peger til din hjemmeside, så hjælper det din placering på Google. Især hvis andre deler dem - og besøger din side. Jeg er ikke ekspert i SEO, men jeg henviser gerne til :


Thomas Jaskov: http://jaskovconsult.dk


Link til andre

Vidste du, at hvis du linker til andre websites - og omvendt, så kommer man højere op i historiken på søgemaskinernes?. Jeg kan f.eks. hjælpe:

www.hamlettours.com


  Jesper Schou Hansen | Vester Farimagsgade 1 | DK 1606 København V | +45 26 23 73 78 | jesper@jesperschouhansen.dk

Copyright @ All Rights Reserved